Mimarhane | Adalberto Libera

Mimarhane  /  Adalberto Libera

Rasyonalizm Ve Fütürizm Etkileri Ile O Yıllarda Modern Hareketin Şaheserlerine İmza Atan Mimar

16 Temmuz 1903 – 17 Mart 1963 yılları arasında yaşamış olan Libera, İtalyan modern mimari hareketinin en önemli temsilcilerinden biridir. 1925 yılında Sanat Parma Enstitüsü’nde henüz mimarlık eğitimini tamamlamadan “Rasyonel Mimarlık için İtalyan Hareketi”nin (Movimento Italiano per l’Architettura Razionale – M.I.A.R.) kurucularından biri olmuştur.

Ülkenin en heyecan verici mimarlarından sayılan Steven Holl, Amerikan Mimarlar Enstitüsü ve Amerikan Müzeler Birliği gibi kurumlarla da ortak projeler yürütmektedir.

Yapıları projelendirmeye, renkli sulu boya çizimlerle üç boyutlu olarak başlayan Holl; kent tarihine göndermeler yapan binalarını, mekanla karşılıklı etkileşime girerek, ışığa ve kullanılan materyallere odaklanarak hazırlamaktadır. Yaptığı eskizlere birer sanat eseri gözü ile bakmak gerekmektedir, eskizleri tablo gibidir ve insanda içinde yaşanabilir etkisi yaratmaktadır. Eserleri arasında, Iowa Üniversitesi Sanat ve Sanat Tarihi Binası, Cambridge MIT lisans öğrencileri için öğrenci pavyonu, Washington Bellevue Sanat Müzesi, İspanya-Burgos Evrim Müzesi, Fransa- François Pinault Çağdaş Sanat Vakfı, Almanya- Langenlois Şarap Pavyonu ile Finlandiya- Kiasma Çağdaş Sanat Müzesi bulunmaktadır.

 

 

1927’de Mies van der Rohe tarafından Stuttgart Sergisi’ne katılması için davet edilen Libera, daha o dönemki kayıtlarda bile oldukça yetenekli bir mimar anlatılmaktadır. Ancak bulunduğu konuma politik zekası sayesinde ulaşmış olduğundan da bahsedilmektedir. Kurucusu ve daha sonra sekreteri olduğu M,I.A.R. ile, Roma yönetiminin önde gelen politikacılarıyla yakın ilişkiler kuran Libera, Mussolini’nin modernizasyon programları doğrultusunda alınan yüzlerce binanın inşaat kararını çıkaran komisyonda görev almıştır. Bu durumun sonucu olarak, faşist yönetim boyunca, oldukça etkin ve başarılı bir kariyeri olmuş ve 1930’ların önemli modern binalarının tasarımını yapmıştır.

Yetenekli mimar, rasyonalizm ve fütürizm etkileri ile o yıllarda modern hareketin şaheserlerine imza atmıştır. Bu eserlerin en önemlilerinden biri de Roma’daki Palazzo Dei Congressi (Kongre Sarayı) dır. Bu bina Libera’nın büyük yeteneğini ortaya çıkardığı modernizm ve neo-klasisizm arasında ince çizgide duran yelken tonoz kullanımını gerçekleştirdiği yenilikçi bir mimari yapı olarak tarihe geçmiştir. Aynı tarihte hemen hemen hepsi partiye katılmaya zorlanan İtalyan mimarlar arasında en başarılı olanlar, önemli konumlara getirilmiştir. Dönemindeki diğer önemli mimarlar Giuseppe Pagano ve Giuseppe Terragni gibi, Libera’nın da döneme damgasını vuracak binalara imza atması, partiyle olan yakın ilişkileri sonucu mümkün olmuştur. Rejimin sona ermesinden sonra, Libera da kariyerinde sıkıntılı bir döneme girmiştir. Bu periyodu memleketinde dinlenerek geçiren Libera toparlandıktan sonra çeşitli konut ve ofis projeleri geliştirmiştir. Bu yeni projelerinde eski çizgisinde uzaklaşmış ve en büyük projelerini savaş sonrası dönemde üretmiştir.

Önemi bir mimari ikon olan Casa malaparte ( Villa Malaparte), Libera tarafindan yazar Curzio Malaparte için İtalya‘nın Capri adasına tasarlanmıştır. 1938 -1940 da inşa edilen yapı kayalıkların üzerinde yüksek bir mevkide bulunmaktadır. Uygulama sırasında, yazar tarafından pek de pnaylanmamış olsa da Libera tarafından yerel taş ustaları ile işbirliği yapılarak ana projeye sadık kalacak şekilde tamamlanmıştır. Yapı bugün bile hala mimarlara, fotoğraf sanatçılarına ve ressamlara ilham vermektedir. Günümüzde farklı bir takım sanat etkinlikleri için kullanılmakta olan yapının tepesine piramit şeklindeki merdivenler ile dışarıdan ulaşılabilmektedir. 1963 yılında Jean-Luc Godard filmi Contempt burada çekilmiştir.

 

Raffaello Sanzio İlk Öğretim Okulu,

“Scuola elementare Raffaello Sanzio”, Trento, 1931-34

Kongre Sarayı

“Palazzo dei Ricevimenti e dei Congressi ”, Roma, 1938-54

 

 

Başlıca Eserleri

Raffaello Sanzio İlk Öğretim Okulu, “Scuola elementare Raffaello Sanzio”, Trento, 1931-34

Postane Binası, “Palazzo delle Poste in via Marmorata”, Roma, 1933

Kongre Sarayı “Palazzo dei Ricevimenti e dei Congressi ”, Roma, 1938-54

Konut Binaları, “Palazzine a Ostia Mare”, 1932-34

“Villa Malaparte”, Capri, 1943

Hz. İsa Katedrali, “Cattedrale di Cristo Re a La Spezia”, 1956

“Villa Malaparte”, Capri, 1943

 

Hz. İsa Katedrali, “Cattedrale di Cristo Re a La Spezia”, 1956

 

 

 

Postane Binası, “Palazzo delle Poste in via Marmorata”, Roma, 1933

Konut Binaları, “Palazzine a Ostia Mare”, 1932-34