Galeri Apel

Konulu sergileriyle tanınan Galeri Apel 15. Yılını kutluyor

Galeri Apel, en az düzenlediği sergiler kadar ilginç bir mekan. İçeriye gireni sarıp sarmalayan bir gizemi, büyüsü var. Kurucusu ve sahibi Nuran Terzioğlu, 32 yıllık galeri yöneticiliği deneyimiyle, güven ve saygı yaratan, coşkulu ve şevkatli bir kişilik. Galeri hakkındaki soruları sanki ilk kez duyuyormuş gibi büyük bir zerafet ve içtenlikle yanıtlayabilen iyi bir ev sahibi. Yeniden ve yine gitme arzusu uyandırıyor. Bir sanat galerisinin başarısı için bu duyguyu yaratmak azımsanacak şey değil..

Galerinin 15. Yıldönümü kataloğunda Hasan Bülent Kahraman, Nuran Terzioğlu hakkında şöyle yazıyor: “Bugünkünden çok farklı, neredeyse tümden unutulmuş bir semt olan Çukurcuma’yı sezgileriyle buldu. O binbir hengamenin yaşandığı apartmanı ancak onun çılgınlığı öngörebilir, işleyebilirdi, öyle yaptı. O ilginç, her defasında küçük bir mabede benzettiğim o galeriyi, bütün dehlizleriyle birlikte oluşturdu. Apel’i, daima Nuran’a çok yakıştırdım.Orayı gene her defasında bir Orta Çağ mekanı gibi gördüm, çıplak tuğla duvarları, girintileri, oyukları, kovukları, labirentimsi geçitleriyle, Nuran, orada, bir ortaçağ keşişi gibi, bir manastır insanı gibi, biraz da karanlığı kullanarak, sabırla, inatla, gayretle ve delice bir coşkuyla işini yaptı. Sergi üstüne sergi açtı.”

 

Tarih kokan bir mekan. Yaşanmışlığı her dokusunda hissedebiliyorsunuz. Galeri Apel’in adının (fransızca: çağrı) hakkını veren bir davetkarlığı var. Galerinin tasarımı mimar Nevzat Sayın’a ait. Alışılmış bir galeri mekanının nötr’lüğü yok Apel’de; sergilenen eserlere değer katan olumlu bir havası var. Tıpkı sahibesi Nuran Terzioğlu gibi..

 

 

32 yıllık galeri yöneticiliği

Terzioğlu, 1983 yılında Ankara’da Tanbay Sanat Galerisi ile mesleğe başlamış. 1986’da Urart Sanat Galerisi’ne geçmiş. Daha sonra İstanbul’a gelip 1994 yılında Çukurcuma’daki mekanı satın alıp 1998’de Apel’i açmış. Galeri Apel, adını ilk iki katında yer aldığı yüzkırk yıllık Apelyan Apartmanı’ndan alıyor. Galeri’nin onuncu yılını kutlamak amacıyla düzenlenen sergiye de “Benim Adım Apel” adı verilmişti..

 

Tematik sergilerinin adları günlük yaşamdan..

Galeri Apel tematik sergilerine “Damak”, “Sokak”, “Hasat”, “Komşu”, “Düğün-Dernek” ve “Çarşı-Pazar” gibi günlük hayattan seçilen konularla başladı ve “Gece”, “Okuma Köşesi”, “Giyim kuşam”,  “Mutfak Üzerine”, “Tahta İşler”, “Yaz Rehaveti”, “Bir Reklam Arası” gibi günümüz sanatını yaşamın bir parçası yapmayı hedefleyen konulu birçok sergiyle 15. yılına ulaştı..

 

Ancak galeride yer alan sergiler her zaman da tematik olmadı. Ama kişisel sergilerin de isimleri hep ilginç oldu: Gülsün Karamustafa “Vaat Edilmiş Resimler”, Emre Senan “Banal, Katalog”, Aslımay Altay Göney “Eldiven Fabrikası”, Bayram Candan “Aciliyet”, Şakir Gökçebağ “Salı Pazarı”, Yücel Kale “Hayal Ürünü”, Güler Güngör “Yakın Gelecek”, Y.Bahadır Yıldız “Huzursuz Bacak”, Raziye Kubat “Bana Masal Anlatma” gibi..

 

Romantik Galericilik

Nuran Terzioğlu’nun deyişi ile Galeri Apel “romantik galericilik” yapıyor. Yani sanatçısına ve sanat eserlerine öncelik verip ticari kaygıyı arka planda tutuyor.

Konulu sergilerinde sanat eğitimi olmayan ama sergiye çok şey katacağına inandığı yetenekli kişilerin çalışmalarına da yer veriyor Terzioğlu.. yeter ki içtenlikle bu işe kollar sıvanmış olsun..

 

Ayşe Gülay Hakyemez