Akdeniz ülkeleri

dfoit_mayis

 

BD Barcelona Design, tasarım dünyasında, İspanya’nın uluslararası platformda prestiji  en yüksek markalarından biri. 1972 yılında tasarım kalıplarına tepki olarak kurulan bu genç ve zor memnun olan mimarlar topluluğu, üretkenliği kendilerine felsefe edinmişler.

70’lerin başında Pep Bonet, Cristian Cirici, Lluís Clotet, Mireia Riera ve Oscar Tusquets tarafından kurulan Bocaccio Design, mağazalarda kolay kolay bulamayacağınız mobilya, aksesuar ve obje tasarlamayı hedeflemişler daha yola çıkarken. Bu konsept ilk başlarda “kendini beğenmiş” bir tutum olarak algılansa da, zamanla bu fikir, gündelik nesnelerin tasarımında farklı bakışaçıları sunarak, İspanya’da o güne kadar ortaya çıkmamış eşsiz bir tecrübe sunmuş oldusektöre ve büyük ilgi görmüş.

 

Bu küçük başlangıç oluşumu gün geçtikçe zenginleşerek trend setter halini almış. Bu nedenle BD Barcelona’nın çağdaş koleksiyon katalogları, hayranlık duyulan usta tasarımcıların tasarımlarıyla, dünya geneline yayılan fenomenler haline gelmiş zaman içerisinde. Siza Viera, Ettore Sottsass, Javier Mariscal, Alessandro Mendini, Konstantin Grcic, Jaime Hayón, Ross Lovegrove ve Alfredo Häberli gibi isimler Antoni Gaudì, Charles Rennie Mackintosh ve Giuseppe Terragni gibi unutulmaz duayenlerle bir araya gelmiş bu kataloglar aracılığıyla.

 

KriskaDECOR metal perde Akdeniz ülkelerinde çocukluğu geçenler için tam bir klasik. İspanya Tarragona’da ilk kez kullanılan bu perde yaz aylarında açık duran kapıları dış dünyadan separe etmek amacıyla, evlerde, dükkanlarda ve barlarda kullanılıyor genel olarak. Yıllar sonra, mimarlar ve iç mimarlar oluşturdukları  yeni projelerinde bu perdelerin benzelerine yer verdiler ve misafirperverliği simgeleyen bu perdeleri Philippe Starck, Mama Shelter Hotel’de, Patricia Urquiola ise Dos Palillos Restaurant’ta ve Mandarin Otel Barcelona’da kullanmışlardır.

dfoit_mayis

 

dfot

 

KIŞIN ORTASINDA İÇİNİZİ ISITACAK HUZURLU BİR O KADAR DA YARATICI STİL; PROVANS

 

Adını Fransa nın güneyindeki sıcacık bölgeden alan Provans stil, tıpkı Cezanne ve Van Gogh’un paletlerinden çıkmış tablolar gibi Akdeniz’in canlı renklerini temsil eden rustik eşyalarla antikaları da bir araya getiriyor. Provans bölgesinde yalnızca narin çiçekleri değil, zaman zaman karla kaplanmış bitki örtüsünü de görebilirsiniz. Lavanta tarlaları, çeşmeler, uçsuz bucaksız ayçiçek tarlaları, festival coşkuları ve elbette olmazsa olmaz romantizm, Provans dokusunun ana unsurlarını oluştururlar.

 

Fransız etkisindeki Provans mobilyalar, eski Paris stilini, onbeşinci Louis imparatorluk döneminin sade ve basit çizgilerinden oluşmuş sofistike motiflerini ve de elegan ve zengin detaylarını bünyesinde barındırır.  Provans stilde, lüksten arındırılmış gibi görünen mekanlara yerleştirilmiş bütün eşyalar, sanki çok eskiden beri o yerlerindeymiş hissini uyandırır  insanda.  Birbirine asla yakışmayacağı düşünülen parçaların yarattığı rastgele görünüm, içindeki özenli ve planlanmış bir uyum barındırır  aslında ve bu uyum göze sokmadan alttan alta hissettirilir.

 

Aslında bütün diğer Akdeniz ülkeleriyle ortak özellikler taşıyan Provans bölgesindeki kırsal yaşamın yansımaları buradaki dekorasyon anlayışına yön vermiştir. Birbirini tamamlamayacağını düşündüğümüz bu parçaları bir araya getirirken seçilen tekstil ürünlerindeki ahenk ise her zaman tam bir  mutlak bir uyumun garantisi olur .

 

Provans stildeki ahşap mobilyalar genellikle kiraz, ceviz veya meşeden üretiliyor. Bu ahşaplara patine boya tekniğini uygulamak, ahşabın doğal dokusunu olduğu gibi bırakmak veya naturel renkleri kullanmak ayrı bir güzellik katıyor. Eskitme tekniği kullanılarak yapılan patine, bu mobilyalara doğal bir eskilik kattığı oranda başarılı sayılıyor. Patinelerde gümüş ve altın varak dokunuşlara da yer veriliyor. Mobilyalarda kullanılan birleştirme tekniğinde de, yeni metodlara yer verilmiyor, ahşap çiviler kullanılıyor. Masif detaylar temizlenmeden bırakılıyor. Patinelerdeki fırça izleri geçmişi bugüne taşıyor adeta.

 

Provans tarzında farklı dönemlere ait mobilyaları da bir arada görmek mümkün. Ama günümüzde özellikle Amerikan tasarımlarında,  genellikle 15. ve16. Louis Fransız döneminin mobilyaları sadeleştirilerek taklit ediliyor. İpekler, kadifeler yerine ketenler kullanılıyor.

Muhteşem kır havası veya tatil kokan Country mobilyalarını da, aydınlık patinelerle kendini gösteren Provans stilde renklendirilmiş olarak görmek de mümkün artık günümüzde.

 

Kuş ve ördek figürleri gibi doğayı temsil eden minik ahşap aksesuarlar, meyve ve çiçek desenli pastel renkli tablolar ile uçuk beyaz ve bej renklerin hakim olduğu, açık renkli elle cilalanmış ve patine edilmiş mobilyalarla;  zemin döşemelerinde uzun ahşap parkeler, doğal taşlar ve çakıl taşları, mozaikler tercih ediliyor. Bazen terracotto karolar ile  renkli döşemeler birlikte kullanılıyor. Evlerin perdelerini ince keten kumaşlar oluşturuyor veya ahşap kepenkler. Şömineler ise bu tarzın vazgeçilmezi.

 

Provensial tarzda herkes hayatı kendi ritminde doğanın renkleriyle birlikte yaşıyor, geçmişin ahenkli, şaşaalı yaşamını sadeleştirerek günümüze taşıyor. Akdeniz insanının doğasındaki özgürlük duygusunu öne çıkaran, renkli ve huzurlu bir yaşam tarzını sembolize eden  Provans stil, aslında gücünü cesaretli yaratıcılıktan alıyor.