2016’da Daha Sosyal Olmak

2016’da Daha Sosyal Olmak

Daha çok okumak, spor yapmak, rejim yapmak, daha çok gezmek eminim birçoğumuzun yeni yıl temennileri arasındadır. Markalar açısından düşünürsek 2016 stratejileri arasında “daha fazla dijital” ilk sıradadır.

Dijitalin odağında ise eskiden de yeni yılda da sosyal medya olacak. İşte bu sebeple ben de bu yazımı, markalara yönelik Sosyal Medya Trendlerine ayırdım. Yeni çağ bilgi çağı, bir “tık”la sayfalarca bilgiye ulaşmak mümkün. Bu bilgiler arasında yeni yılla beraber trendler en sıcak konulardan biri. Sosyal Medya Trendleri de öyle. Gelin madde madde yeni yılda öne çıkacak Sosyal Medya temalarına bakalım.

  • Mobil için daha fazla kaynak

o          İnternete bağlanmak için dünyada, Türkiye’de de dizüstü-masaüstü bilgisayarlar daha çok kullanılıyor ama konu sosyal medya olunca ilk sırada akıllı telefonlar var. (tabletler hala büyüme evresinde)

o          Markaların mutlaka mobile özel stratejileri olmalı, ve şimdi mobil stratejilerini güçlendirmeleri gerekli. Mobil site, lokasyon bazlı servisler, özel uygulamalar, SMS-MMS kullanımları gibi.

  • Dinlemek gerek!

o          Sosyal dinlemeden bahsetmiştim ilk yazımda. Yeni sene için de en sıcak konulardan. Bazı araştırmalar gösteriyor ki, kişilerin önemli bir kısmı sosyal medya kullanımları ile daha olumlu hissediyorlar. “Bilgilendim, enerji doldum, motive oldum, heyecanlandım” olarak tanımlıyorlar sosyal medya deneyimlerini. Yani markalarda sosyal medyada kurulan ilişki olumlu deneyimler yaratmaya gebe. Mutlaka sosyal konuşmaları takip etmek ve istediğiniz etkiyi yaratıp yaratmadığınızı takip etmeniz lazım.

o          Tüketicileriniz için “onlara hitap eden” içerikler üretmek yine en sıcak konu (content is the king). Reklam ve içerik karmaşası içinden sıyrılmak için şimdilerde kişiselleştirilmiş reklamlar konuşuluyor.

 

Pazarlama iletişimcilerinin özel hayatı rahatsız etmeden, hedef kitlesini takip etmesi ve kişiselleştirilmiş mesajlarla iletişim kurması önemli. Sosyal medya analizleri ile takipçilerinizin davranışlarını anlamak ve bu temelde özel içerik üretmek sizi rakiplerinizden ayrıştırabilir.

o          Markalar için sosyal dinleme şart derken aslında tüketicilerin hepsinin sosyal dinleme yaptığının da altını çizmek isterim. Satın alım ve karar süreçleri dijital dünyada değişiyor. İnsanlar başka kişilerin yorumlarını araştırıyor, tartıyor, markalarla ilgili bilgi topluyor. Pazarlama dünyasındakiler için de sosyal medya dinleme araçları hem tüketicileri ile ilişki kurmak hem de bağlarını kuvvetlendirmek için fırsat.

o          Evlenmek, çocuk sahibi olmak gibi yaşam evresi değişimleri tüketim ve satın alım biçimlerinde önemli değişiklikler yaratıyor. Sosyal medya analizleri ile kendi kitlenizin yaşam evrelerini takip edebiliyorsanız, kişiye özel iletişim için, hedefli reklam için büyük bir adım attınız demektir.

  • Sosyal İlgi

o          Tüketicilerin büyük kısmı sorularını, dertlerini firmalara telefon etmek yerine sosyal medya üzerinden iletiyorlar. Markanın FB sayfasına ya da kendi sayfalarına içerik giriyorlar, Twitter’da markaya hitaben tweet atıyorlar. Diğer yandan hepimiz sosyal medya üzerinden çok hızlıca iletişime alıştık. İşte markalardan da aynı hızı bekliyoruz, fazla yüksek bu beklenti markalar için çok zorlu bir dönem yaratıyor.

 

  • Mobil ödeme sistemleri neredeyse 10 yıldır konuşuluyor ve artık hayatımızın merkezinde. Yanınızda paranızı, kartınızı taşımadan mesela cep telefonunuzla ödeme yapabiliyorsunuz. Bu tanımlama biraz soğuk geldiyse, bir de şöyle ifade edeyim; sinemada koltuğunuzdan kalmadan mısır siparişi verebiliyorsunuz. Bu özel bir uygulama sayesinde, kalabalık bir mekana girdiğinizde uygulama üzerinden siparişinizi verebiliyorsunuz, barmen ise sizi bulup siparişinizi teslim ediyor. Üstelik ne kredi kartı ne nakit taşımanıza gerek var! Akıllı telefonunuzun yanınızda olması yeterli.
  • Aynı şekilde “giyilebilirleri”de sevdik diyebilirim.
  • Tutkulu Takipçiler

o          Fikir önderleri, yüksek takipçi sayılarına sahip kişiler, gerçek tüketici içerikleri üzerinden yapılan marka iletişimleri elbete gerçeklikleri ile öne çıkıyor. Markalar bu alanda da aktif olmalı ve sadece marka tarafından yaratılan içeriklerle değil gerçek kişilerin içeriklerini iletişim stratejilerinin bir parçası olarak kullanmalı.

  • Mesajlaşma ve emoji

o          Daha çabuk, basitçe iletişim kurmanın yolu mesajlaşma, emojiler yeni sene de de gündemde olacak. Mobil mesajlaşma uygulamaları sadece kişiler arası iletişim de değil, markaların müşterileri ile de iletişim araçlarında önemli rol oynayacak.

  • Sosyal TV

o          TV izlemek ve sosyal medya – Twitter kullanımı arasındaki ilişkiye değineceğim. Araştırmalar gösteriyor ki insanlar TV izlerken eş zamanlı olarak içerik üretiyorlar. Sosyal TV görece yeni ama pazarlamacılar TV reklamlarını da online stratejileri ile paralel düşünmek durumundalar

  • Video

o          2015’te sosyal medyada videolar öne çıktı. Yeni sosyal medya platformaları ve en kuvvetli platformaların yeni uygulamaları ile 2016’da video paylaşımlarının çok büyüyeceğinin işareti.

o          Sosyal medya sayesinde kişiler artık birer muhabir, içerik yaratıcısı ya, işte video paylaşımlar, eş zamanlı paylaşımlar bu sene bu rolleri daha da güçlendirecek. Videolar reklam iletişiminin ana dili gibi olacak.

  • “Satın al”

o          e-ticaret yapmak planı birçoğumuzun aklındadır, benim de bence çok güzel bir e-ticaret fikrim var. (Kısmet 🙂 )

o          e-ticaret özellikli uygulamaltar artıyor, artacak. Sadece e-tcaret sitelerinde değil, içerik olan her yerde, sosyal medya platformalarında “satın al” tuşlarını daha çok göreceğiz.

Türkiye’de 15+ yaş grubunun yarısının internet erişimi var, bu kişilerin günde neredeyse 5 saati internette geçiyor. Sosyal medya da internetin kullanılma sebeplerinin başında geliyor. Günümüzün 1/5inde içinde olduğumuz bu dijital dünyaya yön verecek temaları özetlemeye çalıştım. Marka sahipleri için ilham verici olabildiysem ne mutlu bana.